Άλκη Ζέη,
Με
μολύβι φάμπερ νούμερα δύο
Το
μολύβι φάμπερ νούμερο δύο αποτελεί ένα
αυτοβιογραφικό χρονικό. Η Άλκη Ζέη
οδηγείται σε αυτή την ιστορία των
νεανικών της χρόνων μέχρι τον γάμο της
με τον θεατρικό συγγραφέα και σκηνοθέτη
Γιώργο Σεβαστίκογλου.
Τα
προβλήματα υγείας που ταλαιπωρούσαν
την μητέρα της ανάγκασαν την Άλκη Ζέη
και την αδελφή της Λένα να περάσουν τα
πρώτα χρόνια της ζωής της στη Σάμο με
τον παππού της και το υπόλοιπο σόι. Ο
παππούς τους ήταν βιβλιοφάγος και τις
λάτρευε. Η επιστροφή στην Αθήνα ήταν
δύσκολη. Από την περίσσια αγάπη, την
ανεμελιά και τη φύση, βρίσκονται στους
τέσσερις τοίχους μις πολυκατοικίας με
έναν πολύ αυστηρό και υπερπροστατευτικό
πατέρα που δεν τις αφήνει να κάνουν
τίποτε χωρίς την άδειά του.
Αντίθετα η
ευγενική και όμορφη μητέρα τους τις
βοηθά και τις κάνει τα χατίρια. Ο πατέρας
τους ένας φοβισμένος άνθρωπος, δεν τις
αφήνει, ούτε τα αγαπημένα τους βιβλία
τους αφήνει να διαβάσουν. Όμως η κατάσταση
στο σπίτι αλλάζει και ένα πιο επαναστατικό
κλίμα επικρατεί μετά το γάμο του θείου
τους Πλάτων με την Διδώ Σωτηρίου. Στη
συνέχεια η Άλκη Ζέη απαντά στο σχολείο
μια κολλητή και αιώνια φίλη τη Ζωρζ
Σαρή.
Στο
δημοτικό η Άλκη Ζέη γράφει ερωτικά
γράμματα για τους αγαπημένους των
υπηρετριών της γειτονιάς. Αργότερα
δημοσίευσε τα πρώτα της άρθρα στη σχολική
εφημερίδα. Στην συνέχεια έλαμψε στον
όμιλο κουκλοθεάτρου που διεύθυνε η
Ελένη Περράκη, γράφοντας το πρώτο
θεατρικό έργο για κουκλοθέατρο, που
ήταν μια κλαψωδία με τον Κλούβιο, ένα
ναυτάκι που ήταν επιρρεπές στις
σκανταλιές. Στην πρεμιέρα του έργου
γνώρισε από κοντά τον Γιώργο Σεβαστίκογλου,
τον Μάριο Πλωρίτη, τον Ανδρέα Εμπειρίκο,
το Γκάτσο τον Οδυσσέα Ελύτη. Είναι μια
εποχή με πολλές δυσκολίες, πείνα, θλίψη,
πόνο, αλλά συγχρόνως πολύ δημιουργική,
με πολιτιστικές εξορμήσεις και πολλές
κοινωνικές συναναστροφές. Τ ταλέντο
της στη συγγραφή φαίνεται από νωρίς.
Με
το έργο «Κουτοκούλι» κερδίζει το σεβασμό
και το θαυμασμό όλων. Στον «Λουμίδη», η
Άλκη και η αδερφή της έρχονται σε επαφή
με οτιδήποτε γεννιέται εκείνη την εποχή
στην ποίηση, στη λογοτεχνία και στην
πολιτική. Η σχέση της με τον Σεβαστίκογλου
θα κρατήσει μια ζωή. Όμως εκτός από όλα
τα παραπάνω το βιβλίο αποτελεί μια βαθιά
ματιά στην εποχή της δικτατορίας του
Ιωάννη Μεταξά, της Κατοχής και της
Αντίστασης. Παρά τα δεινά εκείνης της
περιόδου η Αθήνα ήταν ένα πνευματικό
κέντρο όπου πολλοί μοιράζονται την
φτώχεια και την πείνα αλλά και τις μικρές
χαρές, τις μεγάλες συζητήσεις και τους
κοινούς αγώνες. Η συμμετοχής της Άλκης
Ζέη στην ΕΠΟΝ αποτέλεσε καθοριστικό
παράγοντα για το τι επακολούθησε στη
ζωή της μετά τα Δεκεμβριανά.
Παράλληλα
η Άλκη Ζέη με τα αισθήματα του κοριτσιού
που ήταν τότε , αφηγείται τη διαμόρφωση
του χαρακτήρα της και από τα γεγονότα
που αντιλαμβάνονταν, δείχνει την
καθημερινότητα των Αθηναίων, της
νεολαίας, των καλλιτεχνικών κύκλων,
όπως και τις άσχημε ς μέρες που ήρθαν
μετά την αποχώρηση των Γερμανών. Τέλος
μέσα από το βιβλίο ο αναγνώστης μπορεί
να ρίξει κλεφτές ματιές στις ζωές θρύλων
της παγκόσμιας και της ελληνικής
ιστορίας, όπως η Μέλπω Αξιώτη, η Μελίνα
Μερκούρη, ο Μάνος Χατζηδάκης κ.α.
Το
μολύβι φάμπερ νούμερο δύο είναι ένα
βιβλίο που με συνεπήρε και με ταξίδεψε
σε μια άλλη Αθήνα σε μια άλλη πραγματικότητα.
Γνώρισα καταστάσεις του παρελθόντος,
συνήθειες της νεολαίας εκείνης της
εποχής. Διδάχθηκα απ’ όλα αυτά ότι στην
ιστορία δε πρέπει να ξεχνάμε, για να μην
επαναλαμβάνουμε τα ίδια λάθη. Επίσης
ζήλεψε την δημιουργικότητα των ανθρώπων
και την πνευματική τους ανάπτυξη παρ’
όλες τις δυσκολίες και τις ελλείψεις
που είχαν, σε αντίθεση με τη δική μας
την εποχή όταν έχουμε τα πάντα και η
σκέψη μας είναι ρηχή και επιφανειακή.
30.03.2019
Επιμέλεια
και εργασία της Αριάδνης Γράβαρη Β1