Μιχάλης Πάτσης
Τα σημαντικά στοιχεία του σχολείου
Όλη η παιδαγωγική θεωρία και πρακτική, όλες οι σκέψεις και οι απόψεις των παιδαγωγών που αναφέρονται στους παιδαγωγούς και στους καθηγητές αναγκαστικά έχουν σχέση με το σχολείο. Το σχολείο είναι ο χώρος ο οποίος έχει ως κύρια λειτουργία του την μεταβίβαση της γνώσης, τη διαμόρφωση χαρακτήρων, αλλά και την συμβολή στην ανάπτυξη της κοινωνίας. Στο σχολείο δρουν και εργάζονται άνθρωποι οι οποίοι θα πρέπει να έχουν σαφείς σκέψεις και απόψεις.
Όμως το σημερινό σχολείο δεν μπορεί να βρει το σκοπό του αν δεν έχει κάποιες αρχές, να είναι ανθρωπιστικό στο περιεχόμενο, να είναι συνεργατικό και να είναι σύγχρονο. Το σχολείο πρέπει πάντα να κάνει την προσπάθειά του.
Ανθρωπιστικό σημαίνει πως θα πρέπει να επιλύει τα προβλήματα με το διάλογο και τις ανθρωπιστικές αρχές που υπάρχουν στην κοινωνία. Να έχει υπομονή και επιμονή. Το σχολείο δεν μπορεί να στηρίζεται στην τιμωρία. Μάλλον ο καθηγητής δεν είναι αξιωματικός όπως κάποιοι δυστυχώς και σήμερα διατείνονται. Κυρίαρχο στοιχείο και εδώ όπως και πιο κάτω ο σεβασμός του άλλου, όχι μόνο του διαφορετικού, αλλά και του συνάδελφού. Το να είσαι εκπαιδευτικός είναι θέμα μεγάλης ευθύνης.
Συνεργατικό σημαίνει πως οι εργαζόμενοι σε αυτό θα πρέπει να συνεργάζονται, να αποδέχεται ο ένας τον άλλον, ο ένας την εργασία του άλλου. Το σχολείο που στηρίζεται στον εγωισμό δεν έχει αποτελέσματα. Οποιαδήποτε οδηγία ή ιδέα πρόκειται να εφαρμοστεί σε ένα σχολείο δεν μπορεί να εφαρμοστεί μόνο από έναν χρειάζεται όλοι να ακολουθήσουν και να συνεργαστούν. Χρειάζεται το κλίμα συνεργασίας να αγκαλιάζει όλους. Όταν δεν υπάρχει αυτό, τότε παρατηρείται στο σχολείο να υπάρχουν φωτάκια, τα οποία σε λίγο σβήνουν και αυτά.
Το σχολείο πρέπει να είναι σύγχρονο, γιατί οι εποχές αλλάζουν. Να ευνοεί τον πειραματισμό και να καλλιεργηθεί τη συνεργασία των διαφορετικών ειδικοτήτων. Μόνο με αυτή τη συνεργασία μπορεί να αναπτυχθεί η σύγχρονη σκέψη της καινοτομίας. Αλλά για να υπάρξουν αυτά απαιτείται ο σεβασμός του άλλου, η αποδοχή του άλλου και του έργου του. Αν αυτά δεν υπάρχουν το σχολείο παραμένει κενό γράμμα.