Κυριακή 1 Μαρτίου 2020

Παρουσιάσεις έργων Β' Γυμνασίου

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΩΝ Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 

Κωνσταντίνα Καρκάνη, Μαρία Σερλέτη, Αριάδνη  Παναγιώτου,  Σωκράτης Σιμιτζόγλου, Μιχάλης Πάτσης,  Μαρία Καπίρη,  Τριανταφυλλιά Ρονιώτη, Νικήτας Μπούρας 


Μπούρας Νικήτας
 30.03.2020
Παραμύθι χωρίς όνομα
της Πηνελόπης Δέλτα 


Το λογοτεχνικό έργο της Πηνελόπης Δέλτα (παραμύθι χωρίς όνομα) είναι ένα από τα 8 παιδικά μυθιστορήματα τα οποία έχει γράψει.Το βιβλίο αυτό αποτελείται από 230 σελίδες, στις οποίες διαδραματίζεται η ιστορία. Το παραμύθι χωρίς όνομα είναι ένα έργο το οποίο περιέχει φανταστικούς ήρωες με σημαδιακά ονόματα (π.Χ. Συνετός, Γνώση, κυρά-Φρονήση, Κακομοιρίδης, Πανουργάκος).


Η εισαγωγή του μυθιστορήματος εξελίσσεται από την εποχή του Συνετού, πατέρα του βασιλιά Αστόχαστου. Την εποχή του Συνετού, το βασίλειο ήταν σε ακμή, μόλις όμως αναλαμβάνει ο γιος του, ο Αστόχαστος, το βασίλειο διαλύεται αναγκάζοντας πολλούς να φύγουν, με αποτέλεσμα να ερημωθεί ο κάμπος και τα χωριά και η οικονομία να καταρρεύσει.
Ανάμεσα στην βασιλική οικογένεια βρισκόταν ο Αρχικαγκελάριος Πανουργάκος και οι υπασπιστές του, (Πολύκαρπος, Πολύδωρος),οι μόνοι του παλατιού (εκτός από τον βασιλιά)που δεν εγκατέλειψαν το βασίλειο. Ο Αρχικαγκελάριος εκμεταλλεύονταν την κατάσταση για να ικανοποιήσει τα θελήματα του βασιλιά Αστόχαστου.
Το βασιλόπουλο ήταν το μόνο που κατάφερε να ξαναζωντανέψει το βασίλειο, μένοντας μακριά από τον τεμπέλη βασιλιά και ανάμεσα στους χωρικούς οι οποίοι τον αντιπαθούσαν .Χωρίς να αποκαλυφθεί στους χωρικούς κατέλαβε τις γνώσεις που χρειαζόταν ,γνώρισε σοφούς και μορφωμένους ανθρώπους και ετοίμασε το βασίλειο για την εισβολή του θείου βασιλιά .
Παράλληλα, η κατάσταση στο παλάτι χειροτέρευε καθώς ο Πανουργάκος, ο Τζοτζές και ο Λαγόκαρδος (ο δικαστής ) κατέφυγαν στο γειτονικό βασίλειο ως προδότες .Έτσι στο παλάτι ,έμειναν ο Πολύκαρπος, ο Πολύδωρος, και η βασιλική οικογένεια.
Το βασιλόπουλο όμως κατά την περιοδεία του στο βασίλειο, αναγνώρισε το πτώμα του Πανουργάκου το οποίο κείτονταν σε έναν γκρεμό, και τον Τζοτζέ δίπλα του να τον κοιτάει αρπάζοντας τα κλειδιά του βασιλικού θησαυρού από την τσέπη του αρχικαγκελάριου.
Το βασιλόπουλο, γνωρίζοντας πως είχε ξεμείνει από χρόνο, έπεισε τους λίγους χωρικούς να αναλάβουν τα πόστα τους και να εργαστούν δημιουργώντας έναν μικρό στρατό με δυο καράβια για να υπερασπιστούν τα εδάφη τους. Μετά την σύντομη μάχη ,όπου σκοτώθηκε ο Πολυδωρος και ο κουλός βαρκάρης ο μονοχέρης, ακολούθησε η ήττα του του στρατού του θείου βασιλιά.Έτσι το βασίλειο πλούτισε, τα κάστρα του ξαναφτιάχτηκαν και πολλοί επέστρεψαν αναγκάζοντας τον ανεπιθύμητο Αστοχαστο να παραδώσει την βασιλεία του στο γιο του Συνετό Β’.




Το μυθιστόρημα αυτό επεξηγεί και δίνει παραδείγματα για την ανάγκη των βασικών αρχών, καθώς ένα αδύναμο, αγράμματο και άπειρο βασιλόπουλο ξαναζωντάνεψε και έδωσε στο βασίλειο του το κύρος και την αίγλη που είχε αρχικά.

Επιπλέον, ο συγγραφέας αναγνωρίζει τα πρόσωπα με συμβολικά ονόματα, υποδηλώνοντας τους χαρακτήρες αυτών. Με αυτόν τον τρόπο μέσα από το έργο της περνάει μηνύματα αλληλοβοήθειας και θυσιών για το κοινό καλό. Τέλος τονίζει τα οφέλη τα οποία κάποιος μπορεί να πάρει κατά την συναναστροφή του με άλλους ανθρώπους.




1.03.2020 
Κωνσταντίνα Καρκάνη
Εμένα με νοιάζει
της Γαλάτειας Γεωργιάδου -Σουρέλη
Ζωγραφιά της Κ. Καρκάνη 

Το μυθιστόρημα αυτό έχει ως θέμα του τη ρύπανση του περιβάλλοντος. Πιο συγκεκριμένα μέσα από ατό η συγγραφέας εκφράζει τις ανησυχίες και τις απόψεις της για το θέμα αυτό καθώς θέλει να ευαισθητοποιήσει τους αναγνώστες της. Θέλει δηλαδή να μας υπενθυμίσει πως όλοι οι άνθρωποι που ζουν στον πλανήτη, δεν έχουν το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται και να καταστρέφουν τη φύση, καθώς είναι απλά φιλοξενούμενοι σε αυτή.


Επίσης ο άνθρωπος πιστεύει πως η φύση έχει άπειρους φυσικούς πόρους που ποτέ δεν τελειώνουν. Όμως η γη έχει κάποια όρια και αν  εμείς τα ξεπεράσουμε μπορεί αυτή να μας αποβάλει. Ο άνθρωπος χαρακτηρίζεται αχόρταγος! Αυτό σημαίνει πως αυτός ποτές δεν χορταίνει και έτσι παίρνει από τη γη όχι μόνο αυτά που του χρειάζονται αλλά πολύ περισσότερα!
Αυτά όμως τα προβλήματα οι άνθρωποι τα θεωρούν ασήμαντα, όμως τα ίδια ευαισθητοποιούν πολλούς άλλους. Έτσι για κάποιους αυτά είναι τρόπος ζωής. Με αυτόν τον τρόπον γύρω από αυτά τα θέματα 
διαδραματίζονται τα επεισόδια που αφορούν όλους τους ήρωες του βιβλίου.  
Όλα ξεκίνησαν όταν ένας δάσκαλος πίστεψε πως θα μπορέσει να αλαλάξει τον κόσμο! Πίστεψε ότι θα μπορέσει να κάνει τους ανθρώπους να σκεφτούν διαφορετικά προς τη φύση, χωρίς να την καταστρέφουν. Με λίγα λόγια να γίνουν φυσιολάτρες. Έτσι σε ένα χωριό τον Ανθόπυργο, ένας δάσκαλος με βοηθούς μικρά παιδιά της τάξης του, βρίσκονταν αντιμέτωποι με τον κ. Βγενά, τον εργοστασιάρχη που θέλει να χτίσει ένα εργοστάσιο πλαστικών σε εκείνη την περιοχή. Ο δάσκαλος και τα παιδιά κάνουν τα πάντα για να τον αποτρέψουν από το να κοιτάζει το προσωπικό του συμφέρον και μόνο.




Μαρία Σερλέτη

Ανάσες και ψίθυροι του δάσους
της Λίτσας Ψαραύτη

Το βιβλίο αυτό αναφέρεται στις περιπέτειες αλλά και στις εμπειρίες του μαθητευόμενου γεωπόνου οποίος θα γίνει εθελοντής για τέσσερις μήνες στο δασοπονικό σταθμό του Εθνικού Δρυμού.

Σε αυτόν τον εθνικό δρυμό θα πέρναγε το καλοκαίρι τους και μια παρέα παιδιών από τη γειτονική πόλη. Αυτά τα παιδιά δεν είχαν καμία επαφή με τη φύση. Μετά το ταξίδι τους όμως θα έχουν μάθει να φροντίζουν και να αγαπάνε τα ζώα, τα πουλιά και τα έντομα αλλά να σέβονται και τη φύση στην οποία ζουν όλα τα ζωντανά.

Μέσα σε αυτές τις 20 μέρες τα παιδιά θα περάσουν τις πιο αγαπημένες τους διακοπές, θα διασκεδάσουν θα τρομάξουν, θα μαγευτούν από την ομορφιά και το μυστήριο που κρύβει η φύση, αλλά το κυριότερο είναι ότι θα φύγυν πιο σοφά, πιο ενημερωμένα, πιο ευαισθητοποιημένα με αγάπη και αισιοδοξία για τη ζωή και το άγνωστο. Θα αγαπήσουν τη φύση και θα μάθουν τα μυστικά της.




Αριάδνη Παναγιώτου

Ο πόλεμος της Αντιγόνης
της Economu – Rosen Billi

Αυτό το μυθιστόρημα βασίζεται στον καιρό του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα.

Η δωδεκάχρινη Αντιγόνη ζει μαζί με τον αδερφό της Παύλο, τη γιαγιά της, τα ξαδέρφια της Μάρκο και Άκη και τη θεία της Χαρίκλεια σε ένα χωριό της ελληνικής επαρχίας. Οι γονείς της είναι στον πόλεμο από την πλευρά των ανταρτών κάτι το οποίο τους δημιουργεί πολλά προβλήματα στην ίδια και στην οικογένειά της και τους βάζει σε μεγάλους μπελάδες.

Στο σχολείο η Αντιγόνη με τον Παύλο και τα ξαδέρφια της, έχει να αντιμετωπίσει τον γιό του «Κύκλωπα» Αρίστο. Φυσικά εκείνος και ο πατέρας του είναι μοναρχικοί. Η Αντιγόνη βρίσκεται να λογομαχεί και να πυγμαχεί με τον Αρίστο και τη συμμορία του τους «Πολεμιστές».

Στη συνέχεια σκοτώνεται ο Στάμος ο γερο-βοσκός, τα παιδιά βρίσκουν μια σπηλιά που τους βάζει σε κίνδυνο και ο Κύκλωπας τους εκβιάζει και τους τρομοκρατεί, αφού, θρασύτατος, μπαίνει στο σπίτι τους, χωρίς καμία έγκριση.

Επιπρόσθετα ο πατέρας της Αντιγόνης και του Στάμου καταφέρνει μια μέρα να μπει κρυφά στο σπίτι τους, φέρνοντάς τους τα χριστουγεννιάτικα δώρα και ακόμα ανακοινώνοντάς τους πως φεύγει στην Αίγυπτο με ένα πλοίο το οποίο ονόμασαν «Το μικρό καρυδότσουφλο».

Τέλος δυστυχώς η Αντιγόνη χάνει τον πολυαγαπημένο της αδερφό και τη μητέρα της και αφού τελειώσει ο πόλεμος φεύγει στο εξωτερικό με τον πατέρα της, μακριά από την Ελλάδα και τα πάντα που της θύμιζαν τον Παύλο.




Τριανταφυλλιά Ρονιώτη

Περπατώ και ονειρεύομαι
της Μαρίας Λαμπαδαρίου – Πόθου

Το έργο αυτό είναι ένας πρωινός μονόλογος για το ραδιόφωνο της ΕΡΤ-1. Σε αυτό παρακολουθούμε πολλούς μονολόγους με τις σκέψεις και τις ανησυχίες της συγγραφέως. Αυτή όπως γίνεται εύκολα κατανοητό από το βιβλίο της είναι μία μεγάλη οπαδός της ονειροπόλησης. Προσπαθεί να μας περάσει το μήνυμα πως μέσα από τ όνειρο καταλαβαίνουμε τη ζωή, πως μέσα σε μια κοινωνία που όλα αλλάζουν και όλα μας παραγκωνίζουν το όνειρο είναι αυτό που κρατάει το μυαλό μας δυνατό και μας κάνει να υπάρχουμε, να ξεπερνάμε την ασημαντότητα μας και να ευημερούμε.

Το βιβλίο χωρίζεται σε 29 μονολόγους. Ο καθένας ανήκει σε μια διαφορετική πτυχή της ζωής. Σε κάθε μονόλογο η συγγραφέας μοιράζεται τα όνειρα, τις σκέψεις, τις ανησυχίες και τις απορίες της καθώς κάνει και πολλές αναφορές σε ποίηση η οποία συμπληρώνει τις σκέψεις της.

Κατά τη γνώμη μου το «Περπατώ και ονειρεύομαι» είναι ένα βιβλίο που περνάει πολλά μηνύματα στους αναγνώστες. Δημιουργεί απορίες και δίνει στο μυαλό πολλά θέματα να αναλύσει και να σκεφτεί καθώς είναι ένα βιβλίο που είναι δύσκολο στην κατανόηση.


Τούλας Τίγκα «ΟΔΟΣ ΓΡΑΒΙΑΣ»

Σωκράτης Σιμιτζόγλου

Τούλας Τίγκα «ΟΔΟΣ ΓΡΑΒΙΑΣ»

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ


Πολλές οικογένειες μετακομίζουν σταδιακά. Μία από αυτές είναι και αυτή του αφηγητή του βιβλίου «ΟΔΟΣ ΓΡΑΒΙΑΣ». Έχει πάει στο Βόλο στη Θεσσαλονίκη κ.α. Στο μυθιστόρημα, ο αφηγητής ο οποίος φαίνεται να είναι παιδί, χάνει τους φίλους του και το γειτονικό περιβάλλον, διότι αλλάζει συνεχώς. Φαίνεται να δυσαρεστείται από αυτό το γεγονός και έτσι η οικογένειά του αποφασίζει να εγκατασταθεί μόνιμα σε μια οδό των Τρικάλων. Την «ΟΔΟ ΓΡΑΒΙΑΣ».





Το παιδί μας αφηγείται τους αγαπημένους του φίλους και τα πιο ωραία σπίτια από αυτά που έχει μείνει. Δυστυχώς όμως, το παιδί μπλέκει με ουσίες και τσιγάρα με αποτέλεσμα να μην είναι απολύτως υγιείς και οι γονείς του να μην να κάνουν τίποτα.
Επίσης, μας μιλάει για την αγαπημένη του περιοχή όπου έχει περάσει Αυτή είναι ο Βόλος. Λέει για την Άσπα που δεν την έπαιζε και του γκρίνιαζε και την κυρα- Μαργαρίτα που επιτέλους του είπε ότι τον αγαπάει. Αυτοί είναι οι γείτονές του στην περιοχή του Βόλου, οι οποίοι έμειναν στην καρδιά του.








Μιχάλης Πάτσης
Το αρχαίο μυθιστόρημα

Το «Δάφνις και Χλόη» είναι ένα από τα αρχαία μυθιστορήματα. Τι είναι το μυθιστόρημα; Μυθιστόρημα είναι ένα λογοτεχνικό έργο το οποίο αναφέρεται σε πράξεις και παθήματα ανθρώπων που σκοπό του έχει να προβάλει τη ζωή τους, τις περιπέτειες τους και τους έρωτες τους. Επίσης θέλει να περιγράψει χαρακτήρες και να μιλήσει για τυπικές καταστάσεις.

Πολλοί πιστεύουν πως το μυθιστόρημα προέρχεται από το αρχαίο έπος με το οποίο ομοιάζει στο μέγεθος, είναι και τα δύο έργα μεγάλα, πολυσέλιδα, εκτενή. Άλλοι πιστεύουν πως αυτό προέρχεται από τους αρχαίους διαλόγους, όπως του Πλάτωνα ή του Λουκιανού. Και πολλοί πιστεύουν ότι το «Ευαγγέλιο» και οι «Πράξεις των Αποστόλων» συγκαταλέγονται στο μυθιστόρημα. Σήμερα το μυθιστόρημα είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο, αφού είναι το πιο συχνό πεζογράφημα που γράφεται και εκδίδεται.

Οι διαφορές με τα άλλα είδη είναι: το «έπος» αναφέρεται σε γεγονότα της παλαιότερης φημισμένης, ηρωικής εποχής με σκοπό να υμνήσει την παράδοση. Η «τραγωδία» ασχολείται με μίμηση πράξεων «σπουδαίων και μεγάλων» σημαντικών βασιλιάδων η ηρώων. Και τα δύο είδη δεν ασχολούνται με τον απλό καθημερινό άνθρωπο. Με αυτό ασχολείται η λυρική ποίηση ή και η αρχαία κωμωδία με τις οποίες στη θεματολογία το μυθιστόρημα έχει πολλά κοινά σημεία. Όμως το μυθιστόρημα είναι συνήθως πεζό και όχι ποιητικό έργο.

Τα πρώτα μυθιστορήματα τα οποία γράφτηκαν στην Ευρώπη, γράφτηκαν στα αρχαία ελληνικά. Τέτοια μυθιστορήματα έχουν γραφεί πολλά εκείνη την εποχή, την ελληνιστική. Μετά γράφτηκαν στα λατινικά μια μεγάλη και σπουδαία γλώσσα της εποχής και των επόμενων αιώνων.

Πάντως ο Αδαμάντιος Κοραής το 1803 είχε αναφέρει πως το έργο «Αιθιοπικά» του Ηλιοδώρου ήταν το πρώτο μυθιστόρημα που είχε γραφτεί και είχε δίκιο. Οι επιστήμονες συμπλήρωσαν όμως και άλλα. Ο Κοραής χρησιμοποίησε τον όρο «μυθιστορία» για τα έργα αυτά, ενώ πρώτος που χρησιμοποίησε τον όρο «Μυθιστόρημα» ήταν ο ποιητής και λόγιος της Φαναριώτικης Σχολής, ο ονομαστός γιο την εποχή του Παναγιώτης Σούτσος το 1863.

Οι φιλόλογοι θεωρούν πως πέντε από αυτά είναι τα πιο σημαντικά. Αυτά είναι: Χαιρέας και Καλλιρόη του Χαρίτωνα του Αφροδισσέα, Ανθία και Αβρακόμης του Ξενοφώντα του Εφέσιου, Λεύκιππη και Κλειτοφών του Αχιλλέα Τάτιου, Δάφνης και Χλόη του Λόγγου, Αιθιοπικά του Ηλιοδώρου. Όλα του 2ου αιώνα μ. Χ. εκτός από τα Αιθιοπικά που είναι μεταγενέστερα. Παρατηρούμε πως όλα αναφέρονται στον έρωτα δύο νέων ανθρώπων, στο έργο του Ηλιόδωρου οι δύο νέοι ονομάζονται Θεαγένης και Χαρίκλεια. Όλα τους διαδραμάτισαν το ρόλο τους. Υποστηρίζεται πως το έργο του Ξενοφώντα του Εφέσιου επηρέασε τον Σαίξπηρ στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» Αυτά τα μυθιστορήματα και πολλά άλλα που χάθηκαν αποτελούν τον μακρινό πρόγονο του σύγχρονου μυθιστορήματος.

Τα έργα αυτά σήμερα προξενούν το ενδιαφέρον μας, γιατί μας μεταφέρουν μια άλλη οπτική γωνία για τον έρωτα και η άποψή τους μάς ξαφνιάζει ευχάριστα. Επίσης μάς δημιουργούν πολλά ερωτήματα που για την επίλυσή τους γινόμαστε καλύτεροι. Καταλαβαίνουμε πως ο έρωτας απασχολούσε τους ανθρώπους σε όλες τις εποχές. Μάλιστα στην εποχή που γράφονται οι συγγραφείς τους μας μεταφέρουν μια λεπτή παρατήρηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς δείχνοντας μεγάλο σεβασμό στους ανθρώπους και στην υπόστασή τους. Προάγοντας τη αγάπη και το σεβασμό του άλλου ανθρώπου.






Μαρία Καπίρη
Πεισίστρατος
του Γιωργου Χειμωνά 

Ο Γιώργος Χειμωνάς γεννήθηκε στην Καβάλα το 1938 και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη. Ήταν Έλληνας πεζογράφος. Το πρώτο του βιβλίο, που είχε τον τίτλο «Πεισίστρατος», δημοσιεύτηκε το 1960. Τα γραπτά του χαρακτηρίζονται δύσκολα ως προς το το είδος είναι και απαιτούν τη συμμετοχή του αναγνώστη στην κατανόησή τους. Αυτό συμβαίνει επειδή ψυχαναλύει τον ήρωα του, αναζητώντας να βρει τις βαθιές πτυχές του χαρακτήρα του και όσα υποσυνείδητα ορίζουν τη δράση του. Μερικά από τα βιβλία του είναι « Η Εκδρομή» το 1964, «Το Μυθιστόρημα » το 1966, « Ο Γιατρός Ινεότης» το 1971, « Ο γάμος» το 1974, « Ο αδερφός » το 1975. Πέθανε στο Παρίσι, όπου έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του, στις 27 Φεβρουαρίου 2000.

 Πίστευε ότι σκοπός της τέχνης είναι να παίρνει στα χέρια της τη φυσική αθλιότητα και  να τη μετατρέψει  σε λαμπερή φαντασμαγορία , σε συγκινητικό μεγαλείο.

   ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
 «Ο Πεισίστρατος», του εμβληματικού συγγραφέα Γιώργου Χειμωνά, δημοσιεύτηκε στη Θεσσαλονίκη και κέρδισε το Λογοτεχνικό Βραβείο του Δήμου Θεσσαλονίκης. Είναι το πρώτο και μεγάλο βήμα του Γιώργου Χειμωνά.
Ζωγράφισε η Μ. Καπίρη 

  ΠΕΡΙΛΗΨΗ
   «Ο Πεισίστρατος» είναι η ιστορία ενός εφήβου, ο οποίος μάχεται να ξεχωρίσει στην αποξενωμένη και άθλια Θεσσαλονίκη και προσπαθεί να δικαιωθεί με μια δαιμονιστική ιδιοφυΐα. «Το υπερβολικό διήγημα» είναι το πάθος του να διακριθεί και να επιδιώξει να γίνει βασιλιάς της Καρθαγένης.

   Ο Πεισίστρατος είναι ένας έφηβος, ο οποίος αγωνίζεται να ενσωματωθεί στο κοινωνικό περίγυρο. Η μανία του, προκειμένου να κατακτήσει μια θέση στην κοινωνία τον καθιστά νευρικό. Έχει αυτοπεποίθηση και με αιφνιδιαστικές συναισθηματικές μεταστροφές μεταπέφτει από την ειλικρινή αγάπη, στο μίσος (κυκλοθυμικός). Έχει τη δική του κοσμοθεωρία και φιλοσοφικό χαρακτήρα, καθώς έχει ακραίες ιδέες γαι τη ζωή. Ωστόσο, μαστίζεται από ένα ερωτικό παραλήρημα και θέλει να εκφράσει την αγάπη του στον συγγραφέα.

ΘΕΜΑ= Η ζωή ενός εφήβου με προβλήματα κοινωνικής  συμπεριφοράς.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ= Ψυχογραφικό, κοινωνικό
ΜΗΝΥΜΑ= Ο κοινωνικός προβληματισμός και η ανάγκη για αυτογνωσία.
Ζωγράφισε η Μ. Καπίρη 
ΣΤΟΧΟΣ= Η παρουσίαση ενός τύπου ανθρώπου στον οποίο κάθε αναγνώστης μπορεί να αναγνωρίσει στοιχεία του εαυτού του.

  ΚΡΙΤΙΚΗ
   Είναι ένα αξιόλογο βιβλίο που μου κέντρισε το ενδιαφέρον, καθώς ο Πεισίστρατος έχει αρνητικό χαρακτήρα. Η αφήγηση διαθέτει αμεσότητα και ο συγγραφέας διαγράφει τους χαρακτήρες του με παραστατικότητα. Το έργο οδηγεί τον αναγνώστη στον προβληματισμό και τη σκέψη πάνω στην ψυχοσύνθεση του ατόμου.





 Μαρία Καπίρη





Στα μυστικά του Βάλτου 

της Πηνελόπης Δέλτα 

Η Πηνελόπη Δέλτα ήταν Ελληνίδα συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24 Απριλίου 1874, στην Αλεξάντρεια της Αιγύπτου. Έγινε πολύ γνωστή από τα ιστορικά της μυθιστορήματα για παιδιά, καθώς εξύψωνε με τα έργα της το αίσθημα της νεολαίας. Μερικά από τα βιβλία της είναι «Στα Μυστικά του Βάλτου» το 1937, «Για την πατρίδα » το 1909, « Το Παραμύθι χωρίς όνομα » το 1910, « Η ζωή του Χριστού » το 1925, « Ο Τρελαντώνης»,το 1932, « Ο Μάγκας » το 1935. Τον Μάιο του 1941, η συγγραφέας αυτοκτόνησε από δηλητηρίαση, μη μπορώντας να δει την Αθήνα κατακτημένη από τους Γερμανούς.
  

     ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

      Κατά τη διάρκεια του Μακεδονικού Αγώνα, η λίμνη των Γιαννιτσών αποτέλεσε πεδίο μάχης των ελληνοβουλγαρικών συγκρούσεων.
      Στο βιβλίο «Τα Μυστικά του Βάλτου » η Πηνελόπη Δέλτα αποτυπώνει τα δραματικά γεγονότα του Αγώνα και παρουσιάζει το πάθος που αισθάνονται οι Έλληνες για να υπερασπιστούν την πατρίδα τους. Οι αναγνώστες  με αμείωτο ενδιαφέρον παρατηρούν την σκληρότητα των γεγονότων, αλλά και στιγμές ανθρωπιάς και προδοσίας.


    ΠΕΡΙΛΗΨΗ
     Το βιβλίο παρουσιάζει γεγονότα και άγνωστες πτυχές του Μακεδονικού Αγώνα. Μέσα από τα μάτια δύο παιδιών, του Αποστόλη και του Γιώβαν, που βοηθούν τα ελληνικά στρατεύματα στις επιχειρήσεις τους εναντίον των Βουλγάρων - παρουσιάζεται ο αγώνας των μακεδονομάχων να καταλάβουν τη λίμνη των Γιαννιτσών. Κατά τη διάρκεια του πολέμου εμφανίζονται ιστορικές φυσιογνωμίες, όπως ο Άγρας, ο Νικηφόρος, ο Παύλος Μελάς, που μάχονται με ηρωισμό μέσα από τις σκληρές συνθήκες του πολέμου και θυσιάζονται για την ελευθερία.
Ζωγράφισε η Μ. Καπίρη 


      ΗΘΟΓΡΑΦΗΣΗ  ΠΡΟΣΩΠΩΝ

        Ο Καπετάν Άγρας διατηρεί το φρόνημά του ακλόνητο ακόμη και στις ήττες του στρατεύματος. Είναι ευφυέστατος και αντιλαμβάνεται την επικινδυνότητα κάθε κατάστασης. Μάχεται για την απελευθέρωση, παρόλο που υποφέρει από ασθένειες. Σκοτώνεται όμως από τους Βούλγαρους, οι οποίοι τον παραπλάνησαν. Ωστόσο, παραμένει Έλληνας με κύρος.


      Ο Αποστόλης είναι ένας έφηβος, ο οποίος συντέλεσε στον Μακεδονικό Αγώνα, οδηγώντας τους Έλληνες σε κρυφούς και σύντομους δρόμους. Αναγνωρίζοντας να ωριμάσει και να υπηρετήσει το καθήκον του. Παρά τα βιώματά του είναι γενναίος και έχει θάρρος. Θυσιάζει τον εαυτό του για να προστατεύσει τον Καπετάν Άγρα.

    
Ζωγράφισε η Μ. Καπίρη 
      Ο Γιώβαν είναι ένα παιδί που κατασκοπεύει τους Βούλγαρους και μεταφέρει πληροφορίες στους Έλληνες. Είναι οξυδερκής και πληγωμένος από τη φρίκη του πολέμου, η οποία του στέρησε την οικογένειά του. Αντιμετωπίζει με ήθος την αμφισβήτηση των στρατηγών για τις ικανότητες του και καταφέρνει να τους διαψεύσει και να τους προστατεύσει. Είναι πιστός και στην αρχή παρουσιάζεται ως Βούλγαρος για να μην αποκαλυφθεί το αιματηρό του παρελθόν.


     Εμφανίζονται κι άλλοι Μακεδονομάχοι όπως ο Καπετάν Ακρίτας, ο οποίος έχει αγωνιστικό πνεύμα και συμβάλλει στην εξέλιξη του Αγώνα, καθώς εξυψώνει το ηθικό των αγωνιστών, μάχεται και θυσιάζεται για την ελευθερία. Ο Νικηφόρος είναι ο αρχηγός του Μακεδονικού στρατού - αποπνέει αίγλη στο στράτευμά του, επιμερίζοντας σωστά τους ρόλους, καταφέρνει να νικήσει τους Βούλγαρους. Είναι οργανωτικός και γεμάτος αυτοπεποίθηση, παρόλο που ο στρατός έχει έλλειψη εφοδίων και είναι ταλαιπωρημένος από ασθένειες.

    ΘΕΜΑ= Ο Μακεδονικός Αγώνας
    ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ= Ιστορικό
    ΣΤΟΧΟΣ= Η ανάδειξη του ηρωισμού των αγωνιστών
    ΜΗΝΥΜΑ= Η αγάπη για την πατρίδα και ο Αγώνας για την απελευθέρωσή της.

  
  ΚΡΙΤΙΚΗ
      Η γλαφυρή περιγραφή της Πηνελόπης Δέλτα κατέστησε το έργο της ένα από τα πιο εμβληματικά, ιστορικά μυθιστορήματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Οι αναλυτικές περιγραφές βοηθούν τον αναγνώστη να μεταφερθεί στον χώρο και στον χρόνο που διαδραματίζονται τα γεγονότα. Τα πρόσωπα φωτίζονται με ακρίβεια και έτσι ο αναγνώστης ταυτίζεται με τις ήττες και την απώλεια της ανθρώπινης ζωής, συμμετέχει στη χαρά της νίκης. «Τα Μυστικά του Βάλτου» είναι απαραίτητο ανάγνωσμα για κάθε νέο που θέλει να γνωρίσει τα γεγονότα του Μακεδονικού Αγώνα.